v games, tvorba

Karak – kooperativní verze

Pokud se alespoň trochu pohybujete kolem deskových her, tak jistě znáte Karak. Protože se u nás doma objevil postesk, že jde o kompetitivní hru, tak jsem hledal kooperativní verzi a našel jednu německou verzi. Rozhodl jsem se z ní lehce vyjít a pozměnit pro naše potřeby (a reflektovat i rozšíření).

Takže návrh našich pravidel kooperativní verze Karaku:


Na začátku hry se kartička draka dá bokem. Úkolem hráčů je draka nejdříve přivolat a posléze porazit. Hráči postupují tradičně jak uvádějí pravidla – prozkoumávají podzemí, bojují s nestvůrami a sbírají rozličné zbraně a kouzla. Drak se přivolává odhalováním kartiček pokladů.

Po odhalení třetího pokladu si hráč, který poklad z balíčku vytáhl, hodí oběma kostkami. Pokud na obou kostkách padne dohromady deset a více, pak se objeví drak právě na pozici pokladu (ale zatím nedochází k boji).
Pokud padne méně a drak se neobjeví, pak se pokračuje ve hře do chvíle, než dojde k odhalení dalšího pokladu.
V tu chvíli se potřebné číslo sníží o jedna (čtvrtý odhalený poklad = základ hodu pro přivolání draka je 9 a více) a navíc o jedna za každý neotevřený poklad.

Jakmile dojde k vyvolání draka, pak se neporažené nestvůry v podzemí v dalším kole hráče, který draka vyvolal, vydají nejkratší možnou cestou k drakovi a to vždy o dvě pole blíže k drakovi (dle dohody hráčů, ale finální slovo má „vyvolavatel“ draka).
Pokud je pozice, na kterou se má nestvůra přesunout obsazená hráčem či hráči, pak si s ním (nimi) prohodí pozici. Nestvůry nepoužívají teleport. Pokud nemají cestu k drakovi, pak stojí a vyčkávají.

Síla draka pro boj je určena jako základních 15 k čemuž se přičte 10 za každého hráče, který hru hraje. Ta se navíc zvyšuje o sílu nestvůr, které se dostali k drakovi. Příšery stojící u draka již není možné porazit samostatně.
Hráč, který je na řadě a stojí na kartě vedle draka či nestvůry v jeho přímém sousedství může zahájit útok na draka. Boje se mohou zúčastnit všichni dobrodruzi, kteří stojí na sousedním poli draka nebo jeho sousedících nestvůr.
Poté si všichni hodí kostkami (dle pravidel a schopností svých postav) a sečtou dohromady svůj útok. Pokud se útok nezdaří, pak všichni, co se boje účastní ztratí život (bez výjimky) a síla draka se do dalšího boje zvedne o jedna.
Stejně tak každé nově udělené prokletí po odhalení draka zvyšuje sílu draka o další jedničku.

Pokud se ale útok podaří, pak draka a jeho nestvůry porazili a zvítězili.

Hráči prohrávají, pokud rozhodnou, že nejsou schopni draka porazit.

Úprava karet:
Mumie: V případě neporažení mumie automaticky postava, která se boje účastnila, obdrží kletbu. Pokud ji porazí, pak ji naopak může komukoliv (kdo ji má) odebrat.
Aréna: Na místo arény se přesune libovolná neporažená nestvůra z plánu (ne drak) a přepadne hráče v aréně.
Trn Temnoty: použitím je možné pomoci spoluhráči na libovolné pozici a dočasně na jedno kolo o jedna snížit sílu nepřítele (kdykoliv, i na draka)